מונדיאל 2022 - כמה זה עולה לקטאר? סקירה על ההכנות וההוצאות הכספיות

גביע העולם בכדורגל הוא אחד מאירועי הספורט החשובים והמובילים בעולם, וב-20 בנובמבר 2022 יתחלו המשחקים במסגרת הטורניר בקטאר. המדינה המוסלמית השקיעה מיליארדי דולרים כדי להיערך לקראת אירוח המונדיאל, זהו המונדיאל הראשון שצפוי להתקיים בעולם הערבי.

קטאר נבחרה לארח את טורניר גביע העולם בכדורגל לגברים במסגרת המכרזים לבחירת המדינות המארחות של מונדיאל 2018 ומונדיאל 2022, בשנת 2010. בארגון פיפ"א החליטו לשנות את מועדי בחירת המדינות המארחות בגלל אילוצים שונים, ויש לא מעט שערוריות הנוגעות לבחירת קטאר. לאחר ההכרזה על אירוח הטורניר בקטאר, הממשלה המקומית הודיע כי בכוונתה להקצות כ-200 מיליארד דולרים כדי להיערך לקראת אירוח הטורניר החשוב, אך בפועל התקציב למונדיאל קוצץ משמעותית וקטאר הפרה לא מעט מהסיכומים איתה.

איך קורה שקטאר מארחת מונדיאל?

לאחר ההכרזה על בחירת קטאר כמדינה המארחת של מונדיאל 2022, הורמו לא מעט גבות בקרב חובבי הספורט בכל העולם. גם גופי תקשורת ועיתונאים החלו לחקור את הנושא כדי לנסות להבין כיצד מדינה ללא תרבות מפותחת של כדורגל מצליחה לזכות במכרז של פיפ"א, וכדאי לצפות בסדרה בנטפליקס המציעה זווית ייחודית על הנעשה מאחורי הקלעים בארגון פיפ"א.

רבים טוענים כי קטאר נבחרה לארח את טורניר גביע העולם בכדורגל 2022 בדרך של שוחד. המדינה הקטנה הממוקמת בחצי האי ערב ידועה בעושרה הרב, ומנהיגיה אינם בוחלים בדרכי שוחד והפרת הבטחות. בדרכה לזכייה באירוח הטורניר החשוב ביותר בעולם הכדורגל, ממשלת קטאר הציגה מצגי שווא בפני הבכירים של ארגון פיפ"א, היא פנתה למנהיגים שונים בעולם, בראשם נשיא צרפת לשעבר סרקוזי, כדי להשפיע על ראשי ארגון פיפ"א ולהטות את הכף לטובתה. 

הקטארים הבטיחו לראשי ארגון פיפ"א, ולכל אוהדי הכדורגל, להשקיע לפחות 200 מיליארד דולרים כדי להכין את המדינה והתשתיות הנדרשות לאירוע מונדיאל 2022. כך לדוגמה, בפרזנטציות שסייעו לקטאר לזכות באירוח המונדיאל הובטח כי המדינה תבנה אצטדיונים חדשים ומפוארים עם מערכות מיזוג מתקדמות טכנולוגית כדי לאפשר את קיום המשחקים בחודשי הקיץ. בפועל, קטאר הצליחה לשכנע את פיפ"א לקיים את הטורניר בחודשים נובמבר דצמבר, וזו הפעם הראשונה בתולדות המפעל שבה המשחקים יתקיימו באמצע העונה בליגות הבכירות ולא בתקופת הפגרה.

אלפי עובדים נהרגו בבניית האצטדיונים

קטאר ידועה כמדינה מוסלמית שמרנית שבה רוב העובדים הם זרים. כדי להקים את האצטדיונים ולבניית התשתיות הנדרשות לקיום הטורניר ולאירוח הקבוצות והאוהדים, ממשלת קטאר העסיקה עובדים זרים ממדינות נחשלות כמו הודו, פיליפינים ונפאל, וזאת ללא כל זכויות לעובדים. אלפי עובדים נהרגו במהלך ההכנות והבנייה של התשתיות למונדיאל הקרוב, וממשלת קטאר משתיקה את הנושא כדי שלא לעורר עליה את חמתה מארגוני זכויות אדם, ממשלות בעולם המערבי ואוהדי כדורגל.

אירוע הספורט היקר ביותר

ראוי לציין כי קטאר היא מדינה קטנה שאינה מפותחת מבחינת מתקני ספורט, ואין בה תרבות כדורגל כמו במדינות אחרות. לכן, הרבה גבות הורמו כאשר קטאר הציעה את המועמדות שלה לארח את המונדיאל, וכיום כבר רבים הבינו כי המדינה המוסלמית שיחדה ככל הנראה מאות אנשים בדרכה לארח את מונדיאל 2022.

קטאר השקיעה עשרות מיליארדי דולרים כדי להיערך לאירוח המונדיאל, זהו אירוע הספורט היקר ביותר שנועד לשפר את התדמית של המדינה המארחת. קטאר ידועה במימון פעילות הטרור של ארגון החמאס ובקשריה ההדוקים עם איראן, היא מצפצפת על זכויות עובדים ולהט"ב, ואלפי מהגרי עבודה נהרגו בזמן בניית האצטדיונים. יחד עם זאת, אוהדי הכדורגל מעוניינים לצפות בשחקנים הטובים בעולם, כמובן באמצעות מסכים גדולים ומתקדמים טכנולוגית, וכולנו תקווה כל הטורניר יצליח ויספק לנו רגעים בלתי נשכחים.

קבוצת ח.י. מזמינה אותנו לרכוש מסכי טלוויזיה, מערכות קולנוע ביתי, מקרני קול וציוד נוסף כדי ליהנות מחגיגת הכדורגל המתחילה בקרוב. יש מבצעים למונדיאל שלא כדאי לפספס וכדאי לבחור טלוויזיה עם מסך OLED כדי לחוות את האווירה והביצועים המעולים במסגרת גביע העולם בכדורגל.